Kiedy rynek porusza się w górę, a następnie opada, najwyższy punkt osiągnięty przed spadkiem cen nazywamy punktem oporu.
Gdy rynek porusza się z powrotem w górę, najniższy punk osiągnięty przed wzrostem nazywamy punktem wsparcia.
Aby dobrze filtrować skoki cen, powinieneś potraktować wsparcie i opór jako strefy, a nie jako konkretne liczby.
Aby łatwiej było Ci znaleźć te strefy, powinieneś je wyznaczać na wykresie liniowym, a nie na wykresie świecowym.
Kolejną rzeczą do zapamiętania jest fakt, że gdy cena przechodzi przez poziom oporu, to opór może zamienić się we wsparcie. To samo działa odwrotnie – jeśli poziom wsparcia zostanie przełamany, może on stać się potencjalnie poziomem oporu.
Linie trendu
W swojej najbardziej podstawowej formie linia trendu wzrostowego jest rysowana na dole łatwo identyfikowalnych obszarów wsparcia. Linia trendu spadkowego jest na górze łatwo identyfikowalnych obszarów oporu
Wyróżniamy 3 rodzaje trendów:
- Trend wzrostowy (nowe szczyty oraz doły są tworzone coraz niżej)
- Trend spadkowy (nowe szczyty oraz doły są tworzone coraz wyżej)
- Trend boczny, zwany też horyzontalnym (nowe szczyty oraz doły są tworzone na podobnym poziomie)
Kanały
Aby utworzyć kanał rosnący, należy narysować linię równoległą do trendu wzrostowego (pod tym samym kątem), a następnie przenieść tę linię do pozycji, w której będzie dotykała najwyższych szczytów trendu. Powinniśmy wyznaczać ją w momencie wyznaczania trendu.
Analogicznie, aby utworzyć kanał malejący, należy narysować linię równoległą do trendu spadkowego (pod tym samym kątem), a następnie przenieść tę linię do pozycji, w której będzie dotykała najniższych szczytów trendu. Tą także powinniśmy wyznaczać w momencie wyznaczania trendu.
- Kanał wzrostowy – kiedy ostatni dołek jest powyżej przedostatniego, a ostatni szczyt powyżej poprzedniego,
- Kanał spadkowy – kiedy ostatni szczyt jest poniżej przedostatniego, a ostatni dołek poniżej poprzedniego,
- Kanał boczny (horyzontalny) – kiedy przez jakiś czas lokalne dołki i szczyty osiągają te same obszary cen.
Poziomy wsparcia i oporu możemy podzielić na podążające za trendem i te, które sygnalizują punkty zwrotne. Wyróżniamy dwie metody: odbicie i przerwę.
Stosując metodę wybicia chcemy przechylić szanse zarobku na naszą korzyść i znaleźć potwierdzenie, że wsparcie lub opór będzie się utrzymywać. Zamiast sprzedawać i kupować bez namysłu, poczekaj na wybicie się ceny przed wejściem na rynek. W ten sposób można uniknąć tych nieprzyjemnych momentów, kiedy cena porusza się szybko i przebija się przez poziomy wsparcia i oporu. Wejście na rynek w złym momencie może być naprawdę bolesne.
Metodę przerwy dzielimy na dwa sposoby: agresywny i konserwatywny. W sposobie agresywnym po prostu kupujemy lub sprzedajemy gdy cena z łatwością przechodzi przez poziom wsparcia lub oporu. W konserwatywnym sposobie czekamy, aż cena odbije się od poziomu wsparcia lub oporu, a następnie wchodzimy na rynek po tym odbiciu.